Góré túraoldala - Nagy-Kevély

Szintkülönbség (függőleges): 330m
Szintkülönbség:(össz): 660 méter
Idő: 2,5 óra
A túra időpontja: 2014. január 11.

Mesevilág. Leginkább így tudnám jellemezni idei első bemelegítő túránkat, mely a Budapesttől alig pár kilométerre fekvő Pilisborosjenő falucskából indul. Az első mosolyra akkor húzódik a szánk, mikor Pilisborosjenői-medence mélyén megbúvó falu német nevét meglátjuk: Weindorf (Borfalu). Végülis? :) A település Ürömről közelíthető meg, a zsákfalu ma már egészen a Pilis első gerincéig, a mai uticélt is magába foglaló ÉNY-DK-i fekvésű vonulatig kapaszkodik.

A falu középpontjában, a templom oldalában indul a piros négyzet túristaút, mely eleinte a faluban kanyarog. A rendezett, vidékies hangulatú épületek között sétálva hamar egy elágazáshoz érünk, balra a sárga jelzés (ezen fogunk visszajönni), jobbra a piros négyzet folytatódik. Jobbra megyünk, és egy meredek utcában el is hagyjuk a civilizációt: beérünk az erdőbe, ahol az út meredeken emelkedni kezd. Óriási fenyők között sétálunk, egyre magasabbra kapaszkodva, majd nemsokára egy vízmosásban találjuk magunkat. Megjelennek a kövek, sziklák is, igazán izgalmassá téve az utat. Helyenként hatalmas mészkő falak, omlások tarkítják az erdőt az út mellett. Jó fél órai kapaszkodás után az ösvény visszafordul, s már fent is vagyunk a nyergen. Itt balra fordulunk, a piros jelzést követve, majd a gerincen haladunk. Eleinte erdős a vidék, így nem sokat látunk, de ahogy közeledünk az 534m magas Nagy-Kevélyhez, egyre több helyen lehet kilátni a fák közül! A csúcson aztán igazi meglepetés fogad: jópofa sziklaalakzatok tarkítják a lapos csúcsot, ahonnét háromnegyed kört is be lehet látni. Nyugat felé a Kis-Kevély (461m) és Pilisvörösvár látszik, majd a Házi-réti víztározó és a nagysikerű film forgatási helyszíne, az 1960-as években épült Egri vár fekszik a hegy tövében. Mögöttük a Budai-hegység tömbje magasodik: látszik a Nagy-Kopasz, a János-hegy és a Hármashatár-hegy is. Tőlük "balra" már Üröm, ill. még távolabb Budapest látszik, s ha követjük a Duna vonalát, akkor egészen a Megyeri-hídig és Dunakesziig is elláthatunk.

Utunkat a piros jelzésen folytatjuk, s hamarosan elérjük a sárkányrepülősök "felszállóhelyét" - mivel az idő gyönyörű, de azért egy kis szél is van, ideális az idő a repüléshez, így lépten-nyomon hátizsákos emberekkel találkozunk... az ösvény innentől már ereszkedik, kicsit kövesebb és sziklásabb is lesz, de ez épp kellemessé teszi a túrát. Kb. 20 perc alatt érünk le a Kevély-nyereghez, ahol több túristaút is találkozik: a Budakalászról Solymárra tartó zöld jelzés, a Csillaghegyről Dömösre tartó piros jelzés (ezen jöttünk), a Pilisborosjenőről a Kis-Kevélyre tartó sárga és az Országos Kéktúra. Tábla őrzi az 1928-ban átadott, egykori 60 férőhelyes túristaház emlékét, melynek 1992-ben leégett romjait 2000-ben bontották el.

Mi a sárga jelzést követve indulunk vissza a faluba, mert már igencsak sötétedik. A lefelé utat a Nagy-kevélyi kőfülke vagy Szódás-barlang teszi izgalmassá: az út baloldalán óriási dolomittömb magasodik, benne a néhány fő befogadására is alkalmas mélyedés. Ha felmászunk az üreg fölé, gyönyörű kilátásban lehet részünk, ill. a másik oldalon kényelmesen visszaereszkedhetünk az ösvényre. Kellemes sétával, kb. 25 perc alatt érünk vissza a faluba, majd előbb a sárga, az elágazástól pedig a piros négyzet jelzést követve jutunk vissza a kiindulópontig.