Góré túraoldala - Vadregényes kirándulás a Cuha-völgyben

201754.91.171.137#2017#12#16#13#44

Országos Kéktúra - #20-21 / résztúra: Galyatető - Kékes (- Mátrafüred)
Régió: Mátra
Táv: 20 km
Szintkülönbség (fel): ~500m
Szintkülönbség (le): ~1100m
Idő: Galyatető, Nagyszálló - Vörösmarty-túristaház: 2:30 óra
      Vörösmarty-th - Kékestető: 1:30 óra
      Kékestető - Mátrafüred: 1:30 óra
Összidő: 5:30 óra
A túra időpontja: 2015. május 25.

Az indulás GPS koordinátái: 47°54'55.6"É, 19°55'08.0"K
Az érkezés kb. GPS koordinátái: 47°49'53.5"É, 19°58'11.0"K
Megközelítés: a Mátrában sajnos olyan nyomvonalon halad az Országos Kék, amely busszal elég nehezen megközelíthető. Mi Galyatetőre autóval mentünk, ügyes tervezéssel és némi várakozással, átszállással megoldható a visszaút busszal Kékestetőről, Mátraházáról, a Vörösmarty-túristaháztól és Mátrafüredről is. Galyatető busszal Gyöngyösön át Budapestről is elérhető. A Volán menetrendje kellően részletes a túra megszervezéséhez.

Eljött az ideje, hogy megtegyük az első lépéseinket az Országos Kéktúrán! Pár napja beszereztük az igazoló füzeteket, a tintapárnát, így felkészülten vágtunk neki a Kalandnak! A buszmenetrend sajátosságai és az egésznapos eső miatt módosult az eredeti terv, és utunkat a Mátra második legmagasabb csúcsán, a 965m magasan fekvő Galyatetőn kezdtük. Galyatető mindig is a kirándulók kedvelt célpontja volt, ezt bizonyítja, hogy már 1894-ben épült itt menedékház, ill. 1939 óta várja vendégeit a Nagyszálló. Ha busszal érkezünk, akkor a Galyatető, Kodály Zoltán út megállótól előre, pár száz méternyire találjuk a szállót, éttermeket. A pecsétet a szálló portáján kérhetjük el. Mielőtt útra kelünk, érdemes a parkoló végében balra kitérőt tennünk a 960m magas Péter-hegyesén álló kilátó felé. Sajnos ottjártunkkor még nem volt kész a felújítás, de korábbi kirándulásból mi is megerősíthetjük, hogy gyönyörű kilátás nyílik a torony tetejéről (amit most meg is magasítottak) nem csak a Mátrára, hanem szép időben egészen a Magas-Tátráig is ellátni! Mivel felmenni most nem lehetett, így csak a felállványozott kilátó maradt nekünk... a Kék a parkoló végében, a szálló sarkában indul, száz méter után be is érünk az erdőbe, majd kellemes ereszkedésbe kezdünk: a Martalóc és a Mogyorós-orom oldalában, üde, sűrű erdőben gyalogolunk. Keresztezzük a műutat, majd a Nagy-Lipót oldalában, az erdő szélén vezet a mostanra "egynyomtávúvá" szűkűlt ösvény, cserébe viszont itt-ott szép kilátás nyílik a Parádsasvár felé. Az út errefelé kicsit látványosabb, ugyanis több helyen köves, sziklás részekre kaptatunk fel, ill. ha a felhők épp hagyják, a kilátás sem utolsó. A Nagy-lapafő oldalából már jól látszik honnan jövünk: a Nagyszálló egyértelműen jelzi, melyik csúcs a Galyatető! Az élményekre szükség is van, hiszen a kanyar után elég meredek és kitartó emelkedő következik, de szerencsére nem túl hosszú. Mire felkapaszkodunk, már látjuk is az út bal oldalán, egy fa törzsén a dobozt a pecséttel: Vércverés igazolóponthoz érkeztünk (a Kéktúra útvonala nemrégiben változott, a Nyirjesi-erdészház helyett itt kell pecsételni). Innen az út ismét könnyebb, a bércen haladunk, előbb egy irtáson (gyönyörű kilátás!):
majd egy igencsak összenőtt vadrózsáson vágunk át, s végül felkapaszkodunk a Csór-hegyre (730m), mielőtt egy rövid, de annál meredekebb hegyoldalon érnénk el a Mátra-nyerget, ahol a 24-es főútból (Gyöngyös - Parád) elágazik a Pásztó felé vezető országút. Keresztezzük az utat s az erdő szélén, az úttal párhuzamosan haladunk, s rövidesen elérjük az erdészház után következő, 1958 óta a kirándulókat szolgáló Vörösmarty-túristaházat, melynek kapuja mellett egy igen élénk pitbull őrzi a Kéktúra pecsétjét...

Utunk a főút túloldalán, az erdőben folytatódik, szép lassan egy völgy aljába kanyargunk, átkelünk egy rozoga fahídon a Nagy-Hidas-folyáson, felkapaszkodunk a szemközti gerincre, végül besétálunk Mátraházára. A település nevét onnan kapta, hogy már a XX. század elején is népszerű túristacélpont volt a környék, ezért egyre nagyobb lett az igény szálláslehetőségre, míg végül 1930-ban átadták a Mátra Egylet házát, egy 120 fős túristaházat. A mai település központja a kékestetői bekötőút köré szerveződött, itt található az étteremmel egybekötött buszpályaudvar is, melynek "portáján" kérhetjük el a pecsétet. A hivatalos Kéktúra #20 szakasz itt véget ér, ill. itt kezdődik a #21 etap, így aki itt továbbmegy, ne felejtsen el mindkét túránál pecsételni!

Következik a nap emelkedője: a kék jelzés a tetőre vezető műúton halad, majd a második kanyarban tér be az erdőbe. Innen már csak 300 méternyi szintkülönbség választ el minket az ország legmagasabb csúcsától. Átkelünk egy parkolón és a sípályán kezdjük meg a meredek emelkedést. A pálya hol enyhébb, hol meredekebb, de állandó a szintemelkedés, helyenként keresztezünk egy-egy túristautat. Eleinte semmit nem látni, később felbukkannak a Mátra vonulatai (visszanézve), s egy jó félórás menetelés után elő-előbukkan a kékestetői TV-torony is. Elérjük a sílifteket, egyre többen lesznek (eddig összesen 5 kirándulóval találkoztunk Galyatető óta), míg végül 50 perces "küzdelem" után felérünk Magyarország legmagasabb pontjára, az 1014m magas Kékestetőre! E nevezetességet a nemzeti színekre festett emlékkő is jelzi a sípálya tetejénél. Pecsétünket a toronytól jobbra, az erdőben fevő szanatórium portáján kérhetjük el (ha felértünk a sípályán, forduljunk jobbra, keljünk át az úton és a parkon át menjünk le a lépcsőn, ennek aljában lesz a szanatórium bejárata). Ottjártunkkor egy extra kékesi emlékpecsét is járt az igazoló füzetbe, ezt a toronnyal szemközti büfében kérhetjük el (a sípálya tetejénél forduljunk balra, a büfé az északi sípálya sarkában van). Érdemes felmenni a mai formáját 1980-ban elnyerő, 178m magas TV-torony kilátó részébe is, innen ugyanis körpanorámában gyönyörködhetünk: ÉNY-É-ÉK felé Parádsasvár, Parád, Mátraderecske, Recsk és Sirok, a távolban a Bükk-fennsík:
D-DK felé Markaz és Gyöngyös, nyugatra pedig maga a Mátra tárul a szemünk elé (a kép jobb sarkában Galyatető!):
Mi itt elhagyjuk a Kéktúra nyomvonalát, idő-, ill. buszhiány miatt nem megyünk tovább, hanem a sípálya melletti nagy parkolón át a kék kereszt jelzésen indulunk el Mátrafüred felé. Meredek, erdős oldalban haladunk, a Jávoros-forrásnál keresztezzük a csúcsra vezető műutat, majd nyakunkba vesszük az erdőt: irtásokon, szirteken, virágzó fák között haladunk, mígnem elérjük a már csak 471m magasan álló Benevár romjait. Az egykori földvár helyére a XIII. században a Csobánka család építtetett egy ötszög alakú, 40x45 méteres kővárat, mely csupán két évszázadot állt, bár pontos történetét nem ismerjük. A vár romjaitól már csupán 20 percnyi gyaloglásra van Mátrafüred, melyet a Bene-patak völgyében, tűzrakó és pihenő helyek mellett haladva érünk el. A házak között az első utcán jobbra fordulva érünk be a "központba". A buszmegálló a saroktól balra van, kb. 50 méter.